Den Danske Kvalitetsmodel (DDKM) er en model som er landsdækkende,
og omfatter alle sygehuse. Modellen sikrer, at alle arbejder med kvaliteten af
patientforløbet. På den måde sker
der ikke omfattende niveauforskelle i sundhedssektorerne. Denne fælles model
giver muligheder for at samle og koordinere data, således
alle kan blive dygtigere indenfor deres felt, samt forebygge fejl og
utilsigtede hændelser. (20)
DDKM er således et system der er
tilegnet hele det danske sundhedsvæsen. Der er fokus på patientforløbene, på tværs af
sektorerne i sundhedsvæsenet, samt imellem institutioner og internt i
institutionerne. (21)
DDKM er opbygget af målsætninger
for en god kvalitets- og akkrediteringsstandard, og udarbejdes af IKAS, samt
professionelle fra relevante sektorer. Hver sektor har sit eget område, fx
har sygehusene sit eget og apotekerne har deres eget. (22)
Akkreditering er en statslig anerkendelse af fx et sygehus’ kompetencer.
En sådan
anerkendelse har til formål at fremme tillid til deres ydelser. (23)
Hvad er den danske kvalitets model egentlig?
Den danske kvalitetsmodel er, som beskrevet, et
kvalitetsudviklings- og akkrediteringssystem. DDKM bygger på den grundlæggende
model for kvalitetsudvikling, og tager udgangspunkt i kvalitetscirklen. Kvalitetscirklen
består af
fire punkter:
1) Planlægge
2) Udføre
3) Undersøge
4) Handle
(24)
1) Når man planlægger skal man således
tage stilling til: Hvad skal der gøres noget ved? Hvordan vil
jeg arbejde mig i forhold til metoder? Samt, hvad er mit mål?
2) Herefter skal man til udførelsen.
Her skal man udvælge, hvilke handlinger man vil udføre, samt
hvem, der gør hvad, og hvornår?
3) Når man har taget disse to første
trin med i sine overvejelser, kan man lave en opfølgning på ens udførelser.
Kom jeg frem til det, jeg ville? Nåede jeg mine mål? Hvad
kom jeg frem til?
4) Det sidste punkt i cirklen er at følge op på processen. Levede resultaterne op til
målene?
Hvad har jeg lært? Er der noget jeg kan ændre?
(25)
Akkreditering og survey
Akkrediteringsstandarterne fordeles på områder,
hvor de findes relevante. Herefter vil der typisk efter et år være en
ekstern Survey. Survey består af et team af
fagpersoner, som selv arbejder i sundhedsvæsenet, og derfor også uddannet til at varetage en sådan
opgave. Datoen for ekstern Survey aftales på forhånd, og
teamet vil under besøget interviewe personale, patienter, iagttage procedurer,
samt gennemgå retningslinjer
og andre dokumenter.
Efter afsluttet Survey skrives en rapport, hvori der vil være en
afgørelse på,
hvorvidt det besøgte sted, lever op til kravene og hermed
akkrediteringsstandarterne i DDKM. Der vil dog være
mulighed for stedet, at komme med indsigelser og rette eventuelle fejl.
Herefter vil rapporten blive behandlet i akkrediteringsnævnet,
som står for
den endelige afgørelse om, hvorvidt stedet overholder krav og standarter, og
vil herefter modtage en akkrediteringsstatus.
(26)
Akkrediteringsnævnet
Akkrediteringsnævnet træffer
beslutningerne om hvilken akkrediteringsstatus institutionerne i DDKM skal
tildeles.(27)
Dette akkrediteringsnævn består af én
formand og to næstformænd. Sammen er det dem, som bestemmer, hvorvidt et sygehus
efterlever de krav der stilles.
Akkrediteringsnævnet er adskilt fra IKAS,
og skal derfor sikre en fair og ensartet behandling. (28)
(29)
Gyldighedsperiode
Der bliver hvert 3. år skrevet nye
akkrediteringsstandarder, og ligeledes skal alle omfattende institutioner
gennem Survey hvert 3. år. Gyldigheden er derfor beregnet som 3 år og 8
uger sammenlagt fra slutdatoen for Surveyen. (30)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar