Brugerdrevet innovation
Brugerdrevet innovation signalerer, at den innovation der foregår i den offentlige sektor, har brugeren i centrum. Det er innovationsformer, som sætter fokus på det store innovationspotentiale, som ligger ved brugeren. Det færdige produkt retter sig til brugeren i sidste ende. Man skal tænke på, at det en brugeren der er ”kunden” og dem der i sidste ende skal bruge/købe produktet. Brugerperspektivet er ikke kun afgørende, men det er også uundgåeligt. Det er den fordi den eksperimenterende tilgang kun kan stilles af en bruger, en borger, en medarbejder eller en leder. Man kan sige, at brugerdrevet innovation ikke handler om at udvikle nye smarte produkter, men at det handler om at udvikle produkter som brugerne har behov for, for at deres hverdag kan forløbe nemmere og bedre. (1, p. 32-34)
Innovationsslagen
Brugerdrevet innovation signalerer, at den innovation der foregår i den offentlige sektor, har brugeren i centrum. Det er innovationsformer, som sætter fokus på det store innovationspotentiale, som ligger ved brugeren. Det færdige produkt retter sig til brugeren i sidste ende. Man skal tænke på, at det en brugeren der er ”kunden” og dem der i sidste ende skal bruge/købe produktet. Brugerperspektivet er ikke kun afgørende, men det er også uundgåeligt. Det er den fordi den eksperimenterende tilgang kun kan stilles af en bruger, en borger, en medarbejder eller en leder. Man kan sige, at brugerdrevet innovation ikke handler om at udvikle nye smarte produkter, men at det handler om at udvikle produkter som brugerne har behov for, for at deres hverdag kan forløbe nemmere og bedre. (1, p. 32-34)
Innovationsslagen
Innovationsslagen består af 5 overordnede faser:
Fase 1: Fastsæt ambitionsniveau
Fase 2: Research
Fase 3: Kategorisering og analyse
Fase 4: konceptudvikling og design
Fase 5: Test og prototyping
Der er en udfordring ved brugerdreven innovation og det er,
at man ikke ved, hvor man ender. Det er en udfordring at kunne lade sig
overraske og kunne gå i en anden retning, end den man umiddelbart havde tænkt
sig. Selv om man fra starten ikke er helt klar over, hvor man ender, er en
forventningsafklaring yderst afgørende. Der er tre niveauer under fase 1; inkrementel,
rekonfigurere og radikal.
Inkrementel innovation tager udgangspunkt i et
allerede kendt produkt. Et eksempel kunne være Toms chokolade, der skabte et
nyt produkt: ”Toms guldbarre med skildpadde fyld”. Der blev taget udgangspunkt
i to produkter, Toms Chokolade og Toms skildpadde, som blev kombineret, således
at der blev et nyere og bedre produkt.
Rekonfiguerer innovation tager udgangspunkt i et
produkt, som allerede er kendt. Man rekonfigurerer kendte parametre gennem
dybdegående kunde- og forretningsindsigt, for at skabe et unikt produkt. Et
eksempel kunne være den elektroniske patientjournal, hvor observationer og
brugerinddragelse kan være med til at rekonfigurere produktet ”journal” til
noget andet og mere, end det vi kender i dag.
Radikal innovation tager udgangspunkt i et produkt
der ikke allerede er kendt. Der tages
udgangspunkt i forbrugernes behov. Et eksempel kunne være en byggeplads, hvor
de har filmet, for at se, hvad der rent faktisk foregår. De opdagede, at
håndværkerne brugte 30 % af tiden på at måle op. Den radikale innovation mødte
håndværkernes behov for en lasermåler, som kunne spare dem for en del tid.
Fase 2 – Research:
Innovation handler om at forbedre brugernes liv. Det er i
fase 2 der undersøges, hvad brugernes uudtalte behov er. I fase to er der en
del værktøj, man kan tage brug af for at få et indblik i, hvad der er behov
for. Det kunne forgå via interviews, observationer, tegninger, brugerbilleder,
fotografering/video, story boards osv.
Fase 3 -
Kategorisering og analyse:
I denne fase skal alt det fra fase 2 analyseres og
kategoriseres. Der skabes et centralt mønster ud fra fase 2 materialet. Dette
skaber udgangspunkt for, at man, som innovationsarkitekt, kan gå bag den
nuværende praksis og skabe en ny praksis, som vil opfylde de behov brugerne har
givet udtryk for.
Fase 4 –
Konceptudvikling og Design:
Denne fase bygger på de udvalgte mønstre fra fase 3. De
udvalgte mønstre er udgangspunktet for det kreative arbejde. Denne fase skulle
gerne ende ud i et idé-katalog. Udbyttet fra denne face er en række ideer og
koncepter, der bryder med vanetænkningen og matcher brugernes behov.
Fase 5 –
Prototyping og test:
Før produktet implementeres bygges prototyper, som testes
for at sikre, at de virker, men også lever op til brugernes behov. Ved at teste
det på et konceptuelt niveau, vil der være mulighed for at teste langt flere
ideer, da pengene vil række længere. Brugerne, som har medvirket og fortalt,
hvad de har behov for, skal deltage.
(19, p. 4-11)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar